روابط خارجی طالبان؛ از سیاه چاله ژئوپلتیکی تا دلالی نفوذ الزامات راهبردی دولت سیزدهم در مذاکرات هسته‌ای در دوره پسااعتماد به آمریکا بازدارندگی دریایی جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم صهیونیستی از خلیج فارس تا دریای مدیترانه آینده حضور بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در سوریه آینده رهبری سیاسی آلمان در عصر پسامرکل جنگ دوازده روزه غزه و آسیب‌های بازدارندگی رژیم صهیونیستی چرایی امکان ناپذیری مذاکرات فرا برجامی جمهوری اسلامی در خصوص توان موشکی که تکنولوژی آنرا بومی کرده، هرگز امتیازی نخواهد داد و مذاکراتی نیز صورت نخواهد پذیرفت چرا نباید به خروج نیرو‌هایی آمریکایی از عراق امیدوار بود چشم انداز روابط روسیه و ایالات متحده آمریکا در دوره ریاست جمهوری جو بایدن اولویت و راهبرد‌های جو بایدن در منطقه غرب آسیا سیاست برجامی ایران؛ از اقدام قاطع تا رفع همه تحریم‌ها شماره ۴۶ فصلنامه روابط خارجی "frqjournal" (تابستان ۱۳۹۹) منتشر شد. ایران و مارپیچ مذاکره تحریم های جدید ایالات متحده علیه صنایع دفاعی ترکیه/ پیامدهای داخلی و بین المللی چرا مذاکره با آمریکا بی‌نتیجه است؟ / مصادیق تحلیلی و تاریخی مهمترین ظرفیت خنثی سازی تحریم‌ها: نیروی جوان تحصیلکرده انقلابی/ بکارگیری الگوی اقتصاد مقاومتی
کد خبر:۱۳۲۵
۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۶
گزارش گفت وگوی رادیویی

بررسی استراتژی برجامی ایران از همدلی و مقاومت داخلی تا عمل در برابر عمل

گفت و گوی سیاسی رادیویی با موضوع بررسی استراتژی برجامی ایران از همدلی و مقاومت داخلی تا عمل در برابر عمل در تاریخ ۵ اسفندماه ۱۳۹۹ با حضور دکتر امیر عباسی خوشکار (پژوهشگر پژوهشکده تحقیقات راهبردی)، دکتر جهانبخش ایزدی (پژوهشگر و استاد دانشگاه) و دکتر ابوذر یاسری (استاد دانشگاه) برگزار شد.
گفت و گوی سیاسی رادیویی با موضوع بررسی استراتژی برجامی ایران از همدلی و مقاومت داخلی تا عمل در برابر عمل در تاریخ ۵ اسفندماه ۱۳۹۹ با حضور دکتر امیر عباسی خوشکار (پژوهشگر پژوهشکده تحقیقات راهبردی)، دکتر جهانبخش ایزدی (پژوهشگر و استاد دانشگاه) و دکتر ابوذر یاسری (استاد دانشگاه) برگزار شد. در این دیدار ابزار‌ها و راهبرد‌های جمهوری اسلامی ایران در دوره پساترامپ مورد بررسی و تبیین قرار گرفت و پژوهشگر گروه روابط بین الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی به بیان نظرات خود پرداخت. خلاصه‌ای از نظرات ایشان را در سطور ذیل مشاهده می‌کنید.
 

صراحت راهبردی بدیل مناسب برای صبر راهبردی

سخنان مقام معظم رهبری در ارتباط با غنی سازی فراتر از ۲۰ درصد با توجه به نیاز‌های صنعتی و علمی کشور نشان دهنده پوست اندازی فکری در عرصه راهبردپردازی هسته‌ای در سطح کلان تصمیم سازی است. با خروج ترامپ از توافقنامه برجام و اعمال شدید‌ترین تحریم‌های ظالمانه و بی سابقه تاریخی بر علیه جمهوری اسلامی ایران راهبرد صبر استراتژیک جهت حصول توافق مجدد توسط دولت دوازدهم اتخاذ شد. این راهبرد به دلیل هزینه‌های سنگین اقتصادی تاکنون موفق نبوده است. به دلیل ساختار‌های ضعیف غیرنفتی داخل کشور، نخبگان سیاست خارجی استمرار این راهبرد را به مصلحت ندانستند. مقام معظم رهبری همواره بر حفظ و تقویت دست آورد‌های هسته‌ای و لزوم رفع همه تحریم‌ها و سیاست عمل در برابر عمل تاکید کرده اند و ایشان در ارتباط با افزایش احتمالی سطح غنی سازی لزوم تغییر راهبرد گذشته را ضروری دانسته اند. صراحت راهبردی مدنظر ایشان می‌تواند در قالب اجرای عملیاتی در دستگاه‌های مسئول در صنعت هسته‌ای و سیاست خارجی بدیل مناسبی برای رخوت زدگی باشد.

توازن داده ها و ستاده های پسابرجام نیاز راهبردی روی میز نخبگان سیاست خارجی

در چهارچوب توافقنامه برجام دولت اعلام نمود در امتیازات داده شده و گرفته شده با اجرایی شدن توافقنامه توازن مناسبی وجود دارد. با خروج ترامپ از توافقنامه برجام توازن مذکور دچار اختلال و ناهم ترازی شد. آنچه همواره در انتقادات برجامی محور مباحث بوده است نقد شدن امتیازات طرف غربی و تقریبا ناچیز بودن امتیازات طرف ایرانی بوده است. خسارت راهبردی برجام تا پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ ادامه داشت تا اینکه با مشخص شدن تکلیف ریاست جمهوری آمریکا در اوایل سال ۲۰۲۱ نخبگان سیاست خارجی به دنبال موازنه سازی در داده‌ها و ستاده‌های برجامی از طریق ابزار‌های فنی برآمدند. کاهش نظارت‌های بازرسان آژانس در قالب خروج از پروتکل الحاقی و افزایش سطح غنی سازی هسته‌ای ابزار‌های طرف ایرانی برای مجاب ساختن طرف غربی جهت انجام تعهدات برجامی و دست برداشتن آن‌ها از طلبکاری و زیاده خواهی شده است. موازنه سازی مجدد داده‌ها وستاده‌های برجامی با استفاده از ابزار‌های فنی و نظارتی نشان دهنده اتخاذ استراتژی صراحت راهبردی توسط نخبگان سیاست خارجی در ماه‌های ابتدایی ریاست جمهوری جو بایدن به منظور لغو تمامی تحریم‌های یکجانبه آمریکا است. ابزار‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای تنها گزینه غربی‌ها در کنترل غنی سازی در ایران بوده است و کند شدن این ابزار‌ها و تاریک‌تر شدن نورافکن‌های نظارت و رصد آن‌ها را به وحشت خواهد انداخت.

 

 

دکتر امیر عباسی خوشکار در رادیو گفتگو

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ویترین تاب آوری و تکثر راه حل های سیاسی و اقتصادی مردم و نخبگان خواهد بود

مواضع نامزدهای انتخاباتی در جریان انتخابات ریاست جمهوری پیش رو توسط اتاق های فکر غربی رصد و ثبت می شود. در صورتی که نامزدها از موج های هیجانی تبعیت کنند و برای به دست آوردن چند رای بیشتر نسبت به خط قرمزهای نظام کم توجهی کنند هزینه سیاسی و اقتصادی این سهل انگاری را مردم در فردای انتخابات با سوء استفاده دشمنان پرداخت خواهند کرد. برای اینکه مواضع نظام در سیاست خارجی مورد خدشه قرار نگیرد و همواره به صورت دستورکار ملی مورد توجه نامزدها باشد تمسک به نظرات و دیدگاه های بیانی و رسمی مقام معظم رهبری باید سرلوحه نگاه نخبگان عرصه انتخابات باشد. در جریان انتخابات پیش رو تکثر دیدگاه ها و آرای متنوع مردمی و نخبگان فرصتی برای مقایسه نظرات و ارتقای فهم سیاسی و اقتصادی توده های مردمی و نخبگان است اما اگر این فرصت منجر به طرح دیدگاه های خلاف مصالح ملی از تریبون های رسمی و یا اشخاص بانفوذ شود می تواند فرصت بالندگی سیاسی را به هزینه ورشکستگی سیاسی تبدیل سازد. لذا نخبگان باید همواره در ابراز نظرات تخصصی خود مصالح ملی را لحاظ کرده و به فردای انتخابات در عرصه سیاست خارجی بیشتر بیندیشند. 

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها