کد خبر:۷۱۷
۲۰ شهريور ۱۳۹۷ | ۰۹:۵۹
مهندس باهنر در نشست تخصصی جمهوری اسلامی، سرمایه‌ها و چالش‌ها:

مشکلات اقتصادی، راه‌حل اقتصادی می‌طلبد

نشست تخصصی «جمهوری اسلامی ایران؛ سرمایه‌ها و چالش‌ها» صبح امروز ١٩ شهریور با حضور حجت‌الاسلام دکتر غلامرضا مصباحی‌مقدم و محمدرضا باهنر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر مداحی قائم مقام دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

نشست تخصصی «جمهوری اسلامی ایران؛ سرمایه‌ها و چالش‌ها» صبح امروز ١٩ شهریور با حضور حجت‌الاسلام دکتر غلامرضا مصباحی‌مقدم و محمدرضا باهنر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر مداحی قائم مقام دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.
مهندس باهنر اولین سخنران این نشست بود. وی در آغاز سخنانش گفت: مشکلات ماه‌های اخیر احتمالاً به مشکلات جدی‌تر منجر شود، اما ما باید فارغ از چالش‌های مقطعی به صورت درازمدت به بحث بپردازیم. مشکلات جاری را برخی مسئله، برخی چالش، ابرچالش، بحران و ... یاد می‌کنند، اما باید به یاد آوریم زمانی که صدام ملعون به ایران حمله کرد، عده‌ای از مسئولین به خدمت امام (ره) رسیدند و گفتند وضعیت فوق‌العاده اعلام شود امام گفتند که دیوانه‌ای سنگی انداخته و ما پسش می‌اندازیم. بسته به فراخی سینه این چالش‌ها نام دیگری می‌گیرد و ما فراموش نمی‌کنیم فردی معتقد بود که هر هشت روز یک بحران داشته و مراد او از بحران امور پیش پا افتاده بود.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: غیر از رسانه‌های معاند، رسانه‌های داخلی که مستقیماً و غیر مستقیم از نظام جمهوری اسلامی تغذیه می‌شدند در یک همکاری اعلام نشده به سه مسئله دمیده‌اند، ناکارآمدی، شیوع فساد و بالا بردن مطالبات مردم. در ضمن اینکه ما اقرار می‌کنیم ناکارآمدی، فساد و عدم پاسخگویی بعضاً وجود دارد، اما ما اذهان عمومی را بسیار مشوش کرده‌ایم که فکر می‌کنند فساد در کشور ساختاری شده و این تصور ایجاد شده که مردم به دو دسته غارت‌گر و غارت‌زده تقسیم شده‌اند.
باهنر با بیان اینکه جنگ اقتصادی با جنگ سنگین رسانه‌ای همراه شده است تا ملت ایران را از انقلاب جدا کنند، گفت: دشمن می‌خواهد به مردم بقبولاند که مشکلات غیر قابل حل است. ما در زمان دولت سازندگی تورمی چهل و نه و نیم درصدی داشتیم که این رکورد تکرار نشده است. در دوره دوم دولت اصلاحات شاهد برخی کارهای زیربنایی بودیم و جلوی تورم گرفته شد، اما ما در دوره‌های آقایان احمدی‌نژاد و روحانی شاهد تورم بوده‌ایم. قصد من مبرا کردن دولت‌ها و مجلس‌ها نیست. دولت‌های ما از هم منفصل هستند. چهار رئیس‌جمهور اخیر را در نظر بگیرید که هر یک امید، چالش و برنامه‌های منفصلی داشتند.
وی تصریح کرد: حتماً می‌توان جلوی تورم کنونی را گرفت. ما رشد اقتصادی، تورم، بیکاری و ... مطلوبی در طی ٤٠ سال گذشته و دولت‌ها با گرایش‌های مختلف سیاسی نداشته‌ایم، آیا این قابل درمان است یا نه؟ ما در سال گذشته شاهد بودیم که سرمایه‌های زیادی پس از تعطیلی صندوق‌ها در کشور آزاد شد. آیا دولت متوجه نمی‌شد که این مسئله سونامی ایجاد می‌کند؟ امروز نقل می‌شود که ما شاهد افزایش روزانه هزار میلیارد تومان نقدینگی‌مان در کشور هستیم.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما سیاستمداران در همه جناح‌ها نباید همدیگر را تخریب کنیم. قوا نباید واگرا بوده و باید هم‌گرا و هم‌دل باشند. زمانی که هم‌گرایی وجود داشت با سالی ٨ میلیارد دلار کشور را اداره کرده‌ایم و امروز برای یک‌ سال و نیم آینده همه چیز داریم. ما توانمندیم، امروز بازار سرمایه ما حدود پنجاه میلیارد دلار قیمتش است و ما می‌توانیم این بازار را تا چهار برابر افزایش دهیم به شرط اینکه دولت بازار را رها کند.
باهنر ادامه داد: مردم ضد انقلاب نیستند. توقع مردم این است که ارزش پول‌شان از دست نرود. امیدواریم تورم بیش از این تداوم نیابد. دو نکته در سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری بسیار مهم بود اول اینکه نباید پشت دولت را خالی کرد و دوم اینکه نباید کار موازی با دولت کرد، مراد ایشان این است که دولت باید کار را جلو ببرد. خطاب به دولت باید گفت اگر دولتمردان برای حل مشکلات اقتصادی دنبال راه‌حل‌های سیاسی هستند راه را اشتباه می‌روند و راه‌حل مشکلات اقتصادی امروز، اقتصادی است.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: با امواج بسیار دشوارتری را رد کرده‌ایم و مشکلات امروز نیز مشکلاتی جدی نیست و با هم‌دلی و تدبیر بیشتر قابل حل است.

ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها