کد خبر:۵۶۴
۱۸ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۹

دیدار رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد


آقای یان کوبیش نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد و هیئت همراه با دکتر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفتگو کرد. (٩٥/١١/١٧)

در این دیدار آقای محمد حسین ملائک جانشین معاون پژوهش‌های سیاست خارجی و جمعی از کارشناسان وزارت امور خارجه و مرکز تحقیقات استراتژیک و جمعی از خبرنگاران رسانه‌ها شرکت داشتند.

دکتر ولایتی در این دیدار اظهار داشت، با وجود سال‌ها دیکتاتوری در عراق، تجربه دموکراسی این کشور بی‌بدیل است و لذا باید در جهت حفظ تمامیت ارضی این کشور کوشید و با هر عاملی برای تجزیه عراق مقابله کرد. سرنوشت مردم عراق باثبات کشورهای منطقه ارتباط مستقیم دارد و ایران برای تثبیت دموکراسی و مقابله با گروه‌های تروریستی به دولت عراق کمک می‌کند.

دکتر ولایتی افزود، متأسفانه بسیاری از مسائل و مشکلاتی که گریبانگیر مردم منطقه شده است ناشی از دخالت و توطئه‌های کشورهای خارجی و حامیان مرتجع منطقه می‌باشد. سازمان ملل در این زمینه باید تلاش بیشتری را مبذول کند و با پرچم سازمان ملل به مردم عراق کمک کند. باید از دخالت کشورهای منطقه در امور منطقه از جمله عراق جلوگیری شود.

عراق کشوری باستانی و از تمدنی پنج هزار ساله برخوردار است و از منابع ارزشمندی مثل نفت و گاز بهره‌مند است. در صورت کمک دلسوزانه کشورهای علاقمند به برقراری صلح، عراق می‌تواند از ظرفیت‌هایش بهره‌برداری کند.

دکتر ولایتی به ارتباطات گسترده بین ایران و عراق اشاره کرد و اظهار داشت، دو ملت ایران و عراق همواره در مسیر توسعه روابط هستند و ایران همواره در کنار ملت‌های مظلوم منطقه علیه جریانات تروریستی ایستاده و توانسته نقش خود را در برقراری ثبات در منطقه عراق و سوریه ایفا کند.

نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در این دیدار گفت، دولت و ملت عراق تلاش‌های جدی برای مبارزه با تروریسم داشته‌اند و گام‌هایی به سمت آینده روشن برداشته‌اند و معتقدیم که خودشان باید در این زمینه اقدام و تصمیم‌گیری کنند.

وی به انتخابات استانی در عراق که در پیش است اشاره کرد و گفت، باید مراقبت کرد که انتخابات در جهت ثبات بیشتر در عراق باشد. در همین راستا دولت، اصلاحات اقتصادی خوبی انجام داده و بی‌تردید با از بین رفتن داعش، مردم عراق با رفاه هرچه بیشتر برای توسه کشورشان تلاش خواهند کرد. وی افزود، خوشبختانه کشورهای منطقه علاقه زیادی برای تعامل با بغداد دارند و دبیر کل جدید سازمان ملل متحد هم به توسعه و صلح پایدار و فعالیت‌های بشردوستانه علاقمند است.

در پایان این دیدار، دو طرف در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سؤالات آنان پاسخ دادند.
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
Ellyanna
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
This has made my day. I wish all potnsigs were this good.
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها