کد خبر:۲۹۸
۰۸ شهريور ۱۳۹۵ | ۱۳:۵۷

کنفرانس هسته‌ای شدن خاورمیانه و اروپا

تاریخ : ١ فروردين ١٣٨٦ موضوع : هسته‌ای شدن خاورمیانه و اروپا برگزارکننده : معاونت پژوهشهای روابط بین‌الملل
خلاصه

حسین موسویان در کنفرانس "هسته‌ای شدن خاورمیانه و اروپا" در سوییس گفت: ملت ایران و ملت‌های منطقه‌ی خاورمیانه نمی‌توانند باور کنند که اروپا و آمریکا واقعا به دنبال عاری سازی خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی هستند، مگر اینکه رفتار و استانداردهای دوگانه غرب و آمریکا متوقف شود. 
سید حسین موسویان، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی چند روز گذشته در کنفرانسی که با عنوان "هسته‌یی شدن خاورمیانه و اروپا" از سوی موسسه‌ی بین‌المللی پیشگیری از جنگ هسته‌یی در سوییس برگزار شد، با اشاره به رفتار دوگانه آمریکا و غرب در این خصوص گفت: آمریکا با تمام کشورهایی که حاضر به پیوستن به معاهده ان. پی. تی نبوده و به سلاح‌های هسته‌یی دسترسی پیدا کرده‌ و نیز آزمایش‌ هسته‌یی انجام داده‌اند، رابطه نزدیک و استراتژیک برقرار کرده است. 
وی گفت: در منطقه‌ی ما هند، اسراییل و پاکستان، هیچ یک از معاهدات هسته‌یی را نپذیرفته و بمب هسته‌یی را نیز آزمایش کرده‌اند، در عین حال آمریکا با آنها روابط استراتژیک برقرار کرده و در مقابل با ایران خصومت می‌ورزد. با وجود اینکه ایران به تمام معاهدات بین‌المللی خلع سلاح اعم از هسته‌یی، شیمیایی و بیولوژیک پیوسته است و حتی در برنامه هسته‌یی ایران نیز هیچ نشانه‌ای ازانحراف به سمت ساخت سلاح مشاهده نشده است. 
معاون پژوهش‌های بین‌المللی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با سرزنش غرب به خاطر سیاسی کردن مساله هسته‌یی ایران تصریح کرد: مسایل فنی و حقوقی بین ایران و آژانس در حد بالایی حل شده است و مابقی هم قابل حل است و نیازی به کشاندن پرونده به شورای امنیت سازمان ملل نبود. 
وی با اشاره به علاقه‌مندی کشورهای منطقه خلیج‌ فارس برای بهره‌مندی از نیروگاه‌هی هسته‌یی اظهار داشت: ایران می‌تواند در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای، ارتقای همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌یی و سیستم‌های نظارت و بازرسی در چارچوب مقررات آژانس و عاری سازی خلیج فارس و خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌یی و کشتار جمعی نقش رهبری را ایفا کند. 
سخنگوی سابق تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌یی کشورمان ادامه داد: خاورمیانه‌ی امروز در زمینه سلاح‌های هسته‌یی با دو مشکل روبرو است. اول، سلاح‌های کشتار جمعی اسراییل و دوم سلاح‌های کشتار جمعی قدرت‌های بزرگ مثل آمریکا در منطقه. 
موسویان گفت: قدرت‌های جهانی، منطقه را با اشغال نظامی از سلاح‌های کشتار جمعی پر کرده‌اند. بنابراین برای عاری سازی خاورمیانه باید با دو مساله مقابله کرد، قدرت‌های جهانی باید سلاح‌های هسته‌یی و کشتار جمعی خود را از منطقه خارج کنند و سلاح‌های کشتار جمعی اسراییل نیز باید محو شود. این دو اقدام اساسی و تعیین کننده موجب خواهد شد تا زمینه برای تعهد جمعی کلیه کشورها به معاهدات خلع سلاحی، فراهم شده و طرح خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی تحقق یابد. 
وی نیز با سرزنش کشورهای ١+٥ در برخورد با مساله‌ی هسته‌یی ایران گفت: این کشورها صرفا به خاطر عدم تعلیق، ایران را به شورای امنیت کشانده و تحریم را شروع کرده‌اند. در حالی که همزمان و در طول ٥٠ سال گذشته حداکثر حمایت‌های تکنولوژیک را برای دستیابی اسراییل به انواع سلاح‌های کشتار جمعی خرج کرده‌اند. لذا ملت ایران و ملت‌های منطقه‌ی خاورمیانه نمی‌توانند باور کنند که اروپا و آمریکا واقعا به دنبال عاری سازی خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی هستند، مگر اینکه رفتار و استانداردهای دوگانه غرب و آمریکا متوقف شود. 
وی که در موسسه بین‌المللی پیشگیری از جنگ هسته‌یی صحبت می‌کرد، تاکید کرد: باید بین حقوق و تعهدات کشورهای عضو ان.پی.تی بالانسی برقرار شود. غرب صرفا برای بهره‌مندی از تکنولوژی هسته‌یی در چارچوب ان.پی.تی اقدام عملی و جدی داشته باشد. ایران به تمام تعهدات خود در چارچوب ان پی تی پایبند‌ی دارد و انتظار دارد که دیگران نیز به حقوق مشروع هسته‌یی او احترام بگذارند. 
در پایان این کنفرانس قطعنامه‌ای از سوی شرکت کنندگان در این کنفرانس صادر شده است که نکات مهم آن به شرح زیر است: 

- علاوه بر خاورمیانه باید برای عاری سازی اروپا از سلاح‌های کشتار جمعی اقدام کرد. 

- قدرت‌های بزرگ هسته‌یی به تعهدات خود در چارچوب ان.پی.تی عمل نکرده‌اند. اقدام قدرت‌های هسته‌یی در مورد تعهدات خودشان نقش مهمی در عاری سازی جهان از سلاح‌های هسته‌یی دارد. 

- تحریم اقتصادی ایران و استفاده از تهدید و زور علیه ایران نتیجه مثبت نداشته و حتی می‌تواند به عواقب فاجعه باری در منطقه و جهان منجر شود. 

- راه دیپلماسی و مذاکره برای حل مساله هسته‌یی ایران باز است و باید این مسیر طی شود. 

- تمام کشورها در خاورمیانه باید به عاری سازی در سلاح‌های هسته‌یی متعهد باشند. (اشاره به مساله اسراییل است). 

- تمام تحریم‌های اقتصادی علیه یران باید برداشته شود. اروپا باید بدون توجه به طرح‌های آمریکا در مسیر رفع تحریم‌ها علیه ایران اقدام کرده و مسیر دیپلماسی را برای حل مساله هسته‌یی ایران طی کند. 

- سیاست آمریکا در مورد تغییر رژیم در ایران کاملا اشتباه است و نتیجه معکوسی دارد. 

- حمله نظامی به ایران هزینه‌های فوق‌العاده سنگین و خسارت بار برای آمریکا خواهد داشت به نحوی که ممکن است قابل جبران نباشد. در صورت چنین خطای بزرگی تروریسم گسترش یافته و اسراییل هدف اصلی مقابله به مثل ایران و بسیاری از مسلمانان جهان خواهد شد. 

- آمریکا به دنبال یک دشمن فرضی است. وزیر خارجه سابق آمریکا ٥ سال پیش اعلام کرد که دشمنان ما در حال تمام شدن هستند. کوبا و کره شمالی دلیل موجه و کافی برای تصویب بودجه نظامی ٥٠٠ میلیارد دلاری برای آمریکا نبودند و آمریکا با این دو دلیل نمی‌توانست بودجه نظامی عراق را تامین کند و لذا به نظر می‌رسد که مساله ایران با چنین اهدافی بزرگ شده است. 

به گزارش ایسنا، موسسه بین‌المللی پیشگیری از جنگ هسته‌یی برنده جایزه صلح نوبل در دوران جنگ سرد به خاطر میانجیگری بین شوروی و آمریکا بوده است. 

در این کنفرانس علاوه بر دکتر موسویان، دکتر لطفیان، استاد دانشگاه تهران و معاون سفیر ایران در سفارت ایران در سوییس نیز شرکت داشتند. 
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
Cactus
۰۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
Reading posts like this make surfing such a plaeusre
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها