کد خبر:۲۸۰
۰۷ شهريور ۱۳۹۵ | ۱۳:۴۱

دیدار آقای مارک اوت مشاور وزیر خارجه بلژیک با دکتر عباس ملکی

تاریخ : ٦ مرداد ١٣٩٣ موضوع : استراتژیک برگزارکننده : معاونت پژوهشهای روابط بین‌الملل
خلاصه

آقای مارک اوت (Mark Otte) مشاور وزیر امور خارجه بلژیک در امور راهبردی و آقای ویلیام آسلبرون (William Asselborn) معاون نمایندگی بلژیک در تهران در مورخ ٦/٥/ ١٣٩٣ در محل مرکز تحقیقات استراتژیک با جناب آقای دکتر عباس ملکی معاونت پژوهشهای روابط بین الملل این مرکز دیدار کردند. در این دیدار چند تن از کارشناسان معاونت پژوهشهای روابط بین الملل نیز حضور داشتند.
آقای اوت بمدت یک دهه تا ٢٨ فوریه ٢٠١١ نماینده ویژه اتحادیه اروپا در مذاکرات خاورمیانه بوده و سابقه سفارت بلژیک در کنگو و سرکنسولی بلژیک در لوس آنجلس را در کارنامه خود داراست. ایشان از مدافعان فرمول ایجاد "دو دولت" برای پروسه صلح خاورمیانه و از منتقدان شهرک سازی های غیر قانونی اسرائیل در سرزمینهای فلسطینی است.
در این دیدار در ارتباط با محورهای مهمی همانند روابط رو به کاهش ایران و اتحادیه اروپا در سالهای اخیر، پیچیدگی تحولات اخیر در عراق و سوریه، تجاوز اخیر اسرائیل به غزه و نقش بازیگران مهمی همانند اتحادیه اروپا، حماس، حزب الله و ایران در این بستر به تبادل دیدگاه پرداخته شد.
در این دیدار اقای اوت در پاسخ به انتقاد دکتر عباس ملکی به سیاستمداران اتحادیه اروپا در مورد عجیب بودن اقدام اتحادیه اروپا در مورد قطع یکباره مذاکرات اروپا و ایران در زمینه موافقت نامه همکاری و تجارت (TCA) و منشور انرژی گفت ما نمی توانیم رویکرد اتحادیه اروپا در ارتباط با همکاری با ایران در زمینه TCA و انرژی را یک شبه تغییر دهیم. اتحادیه اروپا دارای نقش آفرینان متعددی است که هرکدام منافع خودر ا پی گیری می کنند.
در ارتباط با حمایت ترکیه از استقلال کردستان عراق بر اساس سوالی که آقای دکتر عباس ملکی از آقای اوت نمودند؛ آقای اوت معتقد بود که ترکیه در این زمینه اشتباهات زیادی مرتکب شده و فعلا در این زمینه ساکت است. ضمن این که رجب طیب اردوغان نیاز دارد که در میان کردها محبوب باشد.
آّقای اوت بر این اعتقاد بود اروپایی ها درگیری ها در سوریه و عراق را به دلیل بازگشت تروریستهایی که از اروپا به این کشورها رفته اند، تهدید جدی و فوری می بینند. اروپایی ها در این زمینه نیاز به همکاری با دیگر شرکا و از جمله ایران دارند.
اظهار نگرانی از وضعیت کمکهای انسان دوستانه در سوریه و درخواست راهنمایی از ایران در زمینه ارسال کمکهای بشردوستانه به سوریه از دیگر موضوعات مطرح شده توسط آقای اوت بود. ایشان مخصوصا نقش میانجیگرایانه ایران در ایجاد آتش بس در شهر حمص سوریه را بسیار موثر ارزیابی کردند. در این زمینه آقای دکتر عباس ملکی ضمن اشاره به قابلیتهای "هلال احمر ایران" در این حوزه، رویکرد ایران در این زمینه را مشارکتی و استقبال گرایانه توصیف نمودند.
یکی از کارشناسان حاضر در جلسه در این دیدار وضعیت سوریه عراق و مناطق اشغالی فلسطین را در حال حاضر بسیار نابسامان دانست و حجم سنگین تروریسم در این مناطق را در حال سرریز شدن به عراق و لبنان دانست. ایشان اظهار داشت که حامیان سابق گروه داعش یعنی ترکیه، قطر و عربستان اشتباه کردند و الان داعش در مرزهای عربستان و اردن مستقر شده است. پس به نظر می رسد سیاست ایران در این زمینه به مراتب منطقی تر و متعادل تر بوده که از ابتدا می گفت این تروریستها را نباید حمایت کرد. این موضوع مورد تایید آقای اوت قرار گرفت.
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها