کد خبر:۲۵۳
۰۶ شهريور ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۷

همایش ملی نفت و سیاست خارجی

تاریخ : ١١ اسفند ١٣٨٨ موضوع : سیاسی برگزارکننده : معاونت پژوهشهای سیاست خارجی
نتایج

همایش ملی نفت و سیاست خارجی، به همت معاونت پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک و با حضور اساتید، پژوهشگران، مسولان و دانشجویان علاقه‌مند به این موضوع، روز سه‌شنبه یازدهم اسفندماه ١٣٨٨ در سالن همایش‌های این مرکز برگزار شد.
در این همایش مرکز مطالعات عالی بین‌المللی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، پژوهشکده علوم و فن‌آوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف و مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی و مؤسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر همکاری داشتند.
در این همایش یک روزه، ابعاد مختلف تاثیرات متقابل نفت و سیاست خارجی ایران به بحث گذاشت شد. دکتر حسن روحانی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در جلسه افتتاحیه همایش، با تاکید بر ضرورت اتخاذ سیاستی مدبرانه در زمینه تولید، توزیع و صادرات نفت، به تبیین نقش کلیدی سیاست خارجی در این رابطه پرداخت؛ وی در همین رابطه خاطر نشان کرد که پیوندی قوی، متقابل و انکارناپذیر بین اقتصاد قدرتمند و سیاست خارجی مدبرانه وجود دارد.
در ادامه جلسه افتتاحیه، مهندس بیژن زنگنه و مهندس اکبر ترکان، به‌عنوان سخنرانان اصلی همایش به ابعاد دیگری از بحث ارتباط متقابل نفت و گاز با سیاست خارجی و رقابت‌های منطقه‌ای ایران در این حوزه پرداختند. مهندس زنگنه با اشاره به سیاست‌های کلان ابلاغی بخش نفت و نیازهای صنعت نفت ما به جهان، به راهبرادهایی که با توجه به این دو متغیر اصلی، در حوزه مزبور پی گرفته شده است‌، پرداخت. مهندس ترکان نیز در سخنرانی جامعی، به تحلیل وضعیت صنعت گاز روسیه، ایران و قطر پرداخت و بویژه مسیرها، طرح‌ ها و برنامه‌های مختلف انتقال منابع گازی این سه کشور را بررسی نمود.
در جلسه اول همایش به ریاست دکتر محمد حسین عادلی، هشت سخنران، موضوعاتی چون اقتصاد سیاسی دیپلماسی انرژی، رابطه سه ضلعی سیاست خارجی و نفت، تحریم‌های بین‌المللی و تاثیرات آن بر صنعت نفت، امنیت انرژی جهانی و نقش ایران، بخش خصوصی و صنعت نفت و توانمندی‌های ایران برای مداخله در بازار جهانی نفت را بررسی کردند.
در جلسه دوم همایش به ریاست دکتر سید مهدی حسینی با سخنرانی هشت نفر، موضوعاتی شامل نظام بین‌الملل و امنیت انرژی، نقش بالقوه ایران در تعاملات نفتی و گاز حوزه خزر، تعامل نفت و سیاست خارجی در چارچوب رهیافت تنش زدایی، ملی شدن نفت ایران، دیپلماسی انرژی و جایگاه آن در منافع ملی، ناکارآمدی اهرم نفت در تحقق اهداف راهبردی ایران و ایران و فرصت های جهانی صنعت نفت به بحث و تبادل نظر متخصصان و پژوهشگران گذاشته شد.
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها