دوشنبه 31 شهریور 1393 صفحه اصلی | | |
پژوهشنامه
مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها (شماره 21)

تاریخ : مهر 1387

تهیه شده در : معاونت پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی / گروه پژوهش‌های مدیریت، آموزش و منابع انسانی

دریافت فایل ضمیمه :

 

چکیده

تحقق اراده نظام جمهوری اسلامی ایران برای اجراء اصل 44 قانون اساسی و تحقق اهداف چشم‌انداز در عرصه خصوصی سازی، نیاز به مقدمات و مبانی خاصی دارد و تا این زمینه‌ها فراهم نشود، دستیابی به اهداف مطلوب و تحقق آنها و نیز کاهش هزینه‌ها و خسارات ناشی از آن امکان‌پذیر نخواهد بود؛ چرا که تجارب خصوصی‌سازی و ایجاد فضای بازار رقابتی برای بنگاه‌های اقتصادی در سایر کشورها نشان می‌دهد که تحقق این‌گونه اهداف منوط و مبتنی بر شکل‌گیری مجموعه‌ای از پیش‌فرض‌ها و الگوهای هنجاری، فرهنگی و اجتماعی است و در غیر این صورت، سیاست خصوصی‌سازی در اجراء با مشکلات متعددی مواجه می‌شود و نتایج غیر منتظره و آسیب‌زایی را به دنبال می‌آورد. از جمله این الزامات و مقدمات که در دنیای امروز مورد تأکید قرار گرفته، توجه به مسئولیت‌ها و تعهدات بنگاه‌ها و شرکت‌های فعال در عرصه صنعت، تجارت، اقتصاد، خدمات و... است. به این معنی که این رسالت در ضمن پی‌گیری اهداف انتفاعی و سودآورانه خود، علی‌القاعده با آن اهداف ایجاد شده‌اند و باید در خدمت اهداف و آرمان‌های عمومی جامعه و نظام اجتماعی باشند. همچنین، علاوه بر رعایت حقوق اشخاص و نهادهای ذی‌ربط، خدمات گسترده‌ای به افراد جامعه ارائه نمایند. به عبارتی، آحاد جامعه را در سود و منافع خود شریک کنند و در خدمت تمامی ارکان نظام اجتماعی باشند. خوشبختانه این مهم از بدو تأسیس نهادهای صنعتی و تولیدی در جامعه ایران مورد توجه مدیران و فعالان این عرصه بوده و توجه شایسته به آن مبذول شده است. علاوه بر این، به دلیل حاکمیت فرهنگ دینی و سنت حسنه وقف در طول تاریخ اجتماعی این مرز و بوم، فعالان، بازرگانان و صاحبان مکنت به دنبال انجام تعهدات و مسئولیت‌های خویش در قبال جامعه بوده‌اند که نشانه‌های فراوان آن در جامعه امروز ایرانی قابل مشاهده است. با این حال، براساس اقتضائات خاص جامعه ایران و ضرورت‌های تسریع در حرکت کشور به سمت خصوصی‌سازی، پژوهشنامه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، احیاء مجدد این قبیل مفاهیم را به لحاظ استراتژیک با هدف گسترش فرهنگ و ادبیات مربوطه در سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است و رجاء واثق دارد که این‌گونه اقدامات در ارتقاء سطح فرهنگ عمومی و اصلاح و بهبود دیدگاه‌های فعالان اقتصادی کشور، منشاء اثر مثبت خواهد بود.
فهرست مقالات


پیشگفتار/ دکتر سید رضا صالحی امیری... 7


ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، تکمیل‌کننده و جایگزین سیاست‌ها و وظایف دولت/ علیرضا امیدوار 9


نقش سنت حسنه «وقف» در توسعه علم و جایگاه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها/
دکتر سید حسین امیدیانی... 89


اقدام‌ها و ابتکارهای مدیران صنعت کشور برای ارتقاء مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها/ محسن خلیلی 131


جایگاه مسئولیت اجتماعی در حاکمیت شرکتی/ حسین ساسانی ـ محسن خلیلی... 151


راهکارهای ترویج مسئولیت‌پذیری اجتماعی در یک اقتصاد غیردولتی/
دکتر بیژن خواجه‌پور خویی... 173


حکمرانی خوب و حاکمیت شرکتی/ دکتر غلامحسین دوانی... 193


ابزارهای اصلی در مسئولیت‌پذیری اجتماعی کسب وکار/ برگردان: سید کیانوش کلانتر. 221



«قابل توجه علاقه‌مندان به تهیه کتب و پژوهشنامه‌های مرکز تحقیقات استراتژیک:

برای تهیه کتب می‌توانید طی تماس با شماره 22802525 (021) کتب مورد نظر خود را به مسؤول فروش سفارش داده و از طریق پیک در تهران و پست در شهرستانها دریافت نمائید.»



دریافت فایل ضمیمه
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است
تمامی حقوق این سایت متعلق است به مرکز تحقیقات استراتژیک 1385©